Skip to main content

Η ψυχολογία του χώρου - Συνειδητοποίηση

Οι νέες περιστάσεις που ζούμε με την πανδημία του Covid-19, δημιουργούν μία νέα πραγματικότητα που μας επηρεάζει σε πολλά επίπεδα. Μία διαφορετική πτυχή που θα θέλαμε να μοιραστούμε από τη σκοπιά της ομάδας του γραφείου ArchZone, είναι ο άνθρωπος και η ψυχολογία του χώρου.

Η ψυχολογία του χώρου είναι ένα κεφάλαιο που πάντα απασχολούσε την ομάδα του γραφείου μας.
Η συνειδητοποίηση του χώρου και των συναισθημάτων που δημιουργούν στον καθένα μας είναι μοναδική. Στόχος μας ήταν πάντα να εκμαιεύσουμε τις ανάγκες των ιδιοκτητών και να λειτουργήσουν σαν «χάρτης» στο σχεδιασμό μας. Μέχρι τώρα ένα μεγάλο μέρος των χρηστών, πολλές φορές δεν συνειδητοποιούσαν τις πραγματικές τους ανάγκες, για το νέο τους χώρο. Συγχρόνως, η πληθώρα οπτικού υλικού άλλων χώρων, τους απομάκρυνε από την συνειδητοποίηση και αποπροσανατόλιζε. Παράλληλα, οι γρήγοροι ρυθμοί της μέχρι τώρα καθημερινότητας σε μεγάλο ποσοστό ανθρώπων δεν επέτρεπαν την εμβάθυνση και την συνειδητοποίηση του χώρου. Κάποιοι χώροι που μέχρι τώρα φαινομενικά πληρούσαν τις προϋποθέσεις, προδώσαν ίσως το χρήστη, γιατί δεν είχε δει τις πραγματικές του ανάγκες. Αυτό που πραγματικά μπορεί να οδηγήσει το χρήστη πιο κοντά στα θέλω του, είναι η ενδοσκόπηση και η καταγραφή των αναγκών του, όπως και κάποιων πρώιμων προτιμήσεων του σε σχέση με το στυλ.

Ο ρόλος του αρχιτέκτονα / interior designer είναι να κατανοήσει, με την κατάλληλη μεθοδολογία, όλες τις ανάγκες του χρήστη (ενδόμυχες ή μη) και όχι μόνο να τις ικανοποιήσει αλλά να τις υπερκαλύψει, δημιουργώντας ένα μοναδικό αισθητικό αποτέλεσμα.
Με την αφορμή της αναγκαστικής αυξημένης παραμονής στην οικία (λόγω της πρόληψης κατά της πανδημίας Covid-19) ο χρήστης έρχεται ολοένα και πιο κοντά με τη λειτουργικότητα του χώρου του ή μη.

Μέρα με τη μέρα γνωρίζει καλύτερα τις προτιμήσεις του, ακόμα και ασυνείδητα. Ο χρήστης κατανοεί τις ανάγκες του, όχι μόνο τις παροδικές λόγω τις έκτακτης κατάστασης, αλλά τις πραγματικές του ανάγκες.

Σταδιακά μέσα από την παρατήρηση γίνεται συνειδητοποίηση των αναγκών του, αλλά και των συναισθημάτων, που του δημιουργούν οι διαφορετικές ποιότητες χώρου που περικλείει μία οικία και συγχρόνως αποκτούν μεγαλύτερη βαρύτητα.

Θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε αυτήν την παρατεταμένη παραμονή στην οικία σαν μία «απότομη» ανάπτυξη αυτής της ικανότητας αντίληψης του χώρου. Η εμπειρία θα δημιουργήσει την συνειδητοποίηση της ψυχολογίας του χώρου σε ένα μεγάλο ποσοστό, διακρίνοντας διαβαθμίσεις και ποιότητες.

Πιστεύουμε ότι στο μέλλον η επικοινωνία μεταξύ μελετητή και χρήστη ευνοείται ιδιαίτερα.

Τα κριτήρια σχεδιασμού γίνονται περισσότερο ουσιαστικά και συνειδητά με κοινό στόχο έναν σχεδιασμένο και ισορροπημένο χώρο, απαλλαγμένο από περιττά στοιχεία.

Εφόσον ταυτίζεστε με τις διαπιστώσεις μας, θα χαρούμε πολύ να μοιραστείτε μαζί μας φωτογραφίες και σχόλια από τη δική σας εμπειρία σχετικά με την ψυχολογία του χώρου στο Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..